BESZÁMOLÓ A MEGVALÓSULÁSRÓL ELSZÁMOLÁS DIGITALIZÁLT MÉRLEGJEGYEK

1.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium az illegális hulladéklerakók felszámolásának feladataira - támogatás céljából – 2009 év végén meghirdette pályázatát civil szervezetek és települési önkormányzatok részére. Szervezetünk, alapvető célkitűzései a város területén a környezet tisztaságának és elhagyott hulladékoktól való mentességének elősegítése, a rend megőrzése és fenntartása. A lakosság tudatformálása, a legális hulladék-elhelyezési módok népszerűsítése, a lakossági szerepvállalás és felelősségtudat erősítése.

Mivel a pályázati kiírás alapvető célkitűzésünket támogatta, segítette, így megkerestük az önkormányzatot, ott is, a környezetvédelemmel foglalkozó szakbizottságot, s kértük az önrész biztosítását.

Pogány Gyula az akkori bizottság elnöke maximálisan támogatta elképzelésünket, így támogatását megnyerve, önrésznek megkaptuk a 750 e Ft-ot, így a pályázatunkat be tudtuk adni.

A pályázati határidő 2010. február volt.


2.

A Környezetvédelmi- és Vízügyi Minisztérium minisztere Szabó Imre  2010. május 7-én által íródott KÖVI-5/9/2010. iktatószámú leveléből:

„Tisztelt Pályázó!

A környezet- és természetvédelem területén végzett eddigi tevékenységüket is elismerve értesítem, hogy a KVVM által „Az illegális hulladéklerakók felszámolásának feladatai” címmel meghirdetett, 2010 évi pályázati felhívásra benyújtott

Százhalombatta, Erkel Ferenc körúti garázssor mögötti önkormányzati tulajdonú terület megtisztítása az illegálisan lerakott hulladéktól” című pályázatukat 1 712 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítem.

A támogatás igénybevételének feltételei a támogatási szerződésben kerülnek meghatározásra. A szerződéskötéssel kapcsolatos információkat a Minisztérium Költségvetési Főosztálya fogja megküldeni Önöknek.
Elfogadott pályázatuk magas szakmai színvonalú megvalósításához, sikeres munkát kívánok!”

 Üdvözlettel: Szabó Imre

 miniszter



3.

A pályázati felhívásra 71 db igény érkezett be a minisztériumba, melyből 48 részesült támogatásban, 44 önkormányzat és csupán csak 4 társadalmi szervezet. (Lásd táblázat.) A minisztérium által szétosztott 100 millió forintból, 2011-ben több mint 200 helyszínen történik meg tisztítási, fásítási program.

Így Százhalombatta egyik kritikus pontja is megtisztulhat. Mivel a 2010 évi országos választás eredményeként a minisztérium nevét, szervezeti struktúráját megváltoztatták, a támogatási összeget, ezért csak 2010 év végével utalták át szervezetünk bankszámlájára.

Az anyagi forrást megvárva a pályázat előkészítő munkáiban is részt vállaló Szákom Kft. segítségével 2011. február 28-án megkezdtük a garázssor mögötti területen a feltáró munkákat. A Szákom Kft. kollektívája felvonulási utat készített, hogy a gépi mozgást elősegítse, így megkezdődött a hulladékok felszámolásához szükséges konténerek kihelyezése is.

 

4.

Az első aktivistákból álló hulladékmentesítési nap 2011. március 5-ével kezdődött meg.

A 21 önkéntes és 5 garázstulajdonos közel 40 m3-nyi hulladékot szedett össze, melyből 5 m3 veszélyes hulladék, 10 m3 autógumi, a fennmaradó pedig nagydarabos lom és kommunális hulladék.

Ezt követően március 7-én 7 fő, 9-én 16 fő önkéntes segítségével további 20 m3 hulladék került összegyűjtésre, melyből 5 m3 veszélyes hulladék volt.

A soron következő hétvégi tisztító akción 24 önkéntes vett részt, melynek során 25 m3 hulladék került összeszedésre, melyből 10 m3 veszélyes hulladék, és körülbelül 5 m3 autógumi került elő az erdő mélyéről.

A tisztítási munkák első ütemének mérlege: 80-85 m3 hulladék, melynek súlya 10-15 tonna. A tényleges adatokat a folyamatok során készülő mérlegjegyek összesítése után tudjuk meg.

 A konténereket üríti és elszállítja: Szákom és a Dunarent Kft.

A veszélyes hulladékokat ártalmatlanítja: AECOM DB. Mo. Kft.


5.

Részlet a Támogatási Szerződésből:

Projektazonosító: K-36-10-00002H

-          A megtisztított terület(ek)ről összefoglaló leírás készítése, amely összehasonlító fényképeket tartalmaz a tisztítás előtti és utáni állapotokról ( a fotókat ugyanabból a szögből kell készíteni a felszámolás előtt és után). Az összefoglaló leírásnak tartalmaznia kell a támogatott program megvalósulásának részletes leírását, adatokkal alátámasztva (helyszínek, időpontok, résztvevők, létszám, felhasznált zsákok db-száma). A szakmai összefoglalót, a számlaösszesítőt és a fényképeket CD-n is mellékelni kell.

 

-          Az engedéllyel rendelkező kezelőnek történő átadásról szóló jegyek hitelesített másolatainak benyújtása, melyek tartalmazzák a felszámolt hulladék mennyiségét,

 

-          Azoknál a programoknál, ahol a hulladékmentesítést követően az érintett terület funkcióváltása pl. parkosítással változik meg, a fásítás keretében kizárólag a területre jellemző, őshonos fafajok telepíthetők, a cserjeültetésnél pedig a „madárbarát” cserjéket kell előnyben részesíteni.

 -          Tiltótábla kihelyezése esetén, a tiltótábla helyett olyan tábla készüljön, amely informál a legális szemételhelyezés módjáról, legközelebbi lerakó helye, nyitva tartása, stb.

-     A projekt megvalósítójának biztosítania kell, hogy minden, a projekt megvalósításához kapcsolódó dokumentumon és bármely információs anyagon (pl. nyomtatvány, plakát, hirdetőtábla, tájékoztató tábla) az elektronikus úton közzétett anyagokon (pl. honlap), illetve az audio-vizuális anyagokon a programból támogatott projektek megvalósításával kapcsolatos rendezvények bonyolítása esetén tájékoztatást adjon arról, hogy a projekt a Vidékfejlesztési Minisztérium jogelődjének támogatásával valósult meg.

 
-          A Támogatót időben (lehetőség szerint legalább 10 munkanappal előbb) kell tájékoztatni a program végrehajtása során megrendezésre kerülő rendezvényekről annak érdekében, hogy annak képviselője/képviselői a rendezvényen megjelenhessen(ek).

 


6.

A projektfásítást is tartalmaz, így azok elültetését az ÖKOSULI diákjainak bevonásával kívánjuk végrehajtani. Külön levél útján való megkeresésre.

 
7.

A tisztítási folyamatok második ütemének meghirdetett időpontjai:

Március 21-e, március 23-a, és március 26-a. Mindegyik nap esetében 10-17 óráig.